sehari di sekolah bebudak jahat

salam 1 malaysia

aku yakin semua korang2 ni pernah bersekolah kan?xkisah la sekolah kat mana pun tapi rutin harian tetap sama.kengkadang je berbeza maybe worse maybe betterr.so kali ni aku nak story telling kat semua pasal sekolah yang aku tengah duduk sekarang ni ha.nama sekolah dirahsiakan la lagi selamat.ni cerita adalah separuh benar dan separuh tidak dan ianya digunakan untuk tujuan hiburan dan bacaan waktu lapang semata2.kalau korang kena tangkap baca blog ni masa kerja gua tak tanggung ok.so this how it goes.

bangun pagi dalam pukul 6:30 tu kira awal la bagi aku yang sebelum ni taik mata berlambak lagi masa ni.disebabkan dah jadi budak sekolah so kena la ikut rutin sekolah.bangun awal.tapi selalunya lepas dengar alarm henset tu aku off kan semula tak pun aku campak henset aku ke dinding sampai bateri tercabut agar tak memekak semula lepas ni.pastu bini aku bising la dah pukul 7 tapi tak reti nak bangun lagi.so aku capai tuala dan mandi la.lepas mandi, pakai baju dan start motor aku bagi enjin panas sikit aku lepak kat luar rumah sambil hisap rokok.dah setengah je rokok aku pun shoot terus full throttle ke kelas.

sampai kelas je macam biasa la salam dengan semua orang dan letak beg atas meja.lepas baris pagi je kami tunggu cikgu datang kelas .tengok la hari tu cikgu datang ke tak.kalau ada,adalah.kalau tak ada, tak adalah.so aktiviti kalau cikgu tak ada ni macam2 la.ada yang tidoq macam orang kat sebelah aku ni ha.eh dah bangun pun dia.ada jugak yang main game kat henset canggih memasing.ada jugak yang surf internet.al maklum la wifi sesat mana tah ada kat area kelas aku so apa lagi.guna jela.bukan taraguna pun.ada yang menembang kat smoking area,ada yang layan karo ramai2.ada yang bergayut dengan bini dan lepas tu gayut dgn awek pulak.

tepak pukul 9:30(biasanya sebelum 9:30) semua student senior ni berjalan dengan sopan dan penuh tertib ke kantin kelolaan salah satu cikgu sekolah aku ni.macam aku stakat air je aku order sebab nasi aku dah tapau siap2 dari rumah.terima kasih kat isteri tersayang.hehe.sambil makan maka topik perborakan biasanya berpandukan tajuk utama di akhbar yang disediakan iaitu kosmo dan metro.kalau tak muka depan,muka belakang cerita pasal sukan pun jadi topik asalkan ada bunyi mulut bercakap.kalau tak suasana akan jadi macam tiada sesiapa di kantin.aku pula macam biasa disebabkan nasi tapau aku kebiasaannya banyak dan tak mampu dihabiskan oleh aku sorang je maka bantuan dari kengkawan2 untuk menghabiskan bekalan aku pun bermula.biasala promote nasi sendiri.tak habis nanti kecik pulak hati wife aku.dah la dia tu kecik.

so habis je waktu rehat kami kembali seluma ke kelas dan kali ini peratus kejadian darah tinggi di kalangan pelajar telah meningkat sehingga 70% dan lebih lagi jika tiada cikgu yang mengajar ataupun cikgu buat tak tahu.aktiviti diteruskan dengan perborakan yang disambung dari kantin dan mungkin juga tajuk baru akan dibuka untuk dijadikan perbincangan hangat yang menyebabkan kelas kami tak pernah sejuk.bukan kerana aircond yang rosak tetapi kerana perbincangan yang sentiasa hangat hingga hanya kipas sahaja yang mampu menyejukkan keadaan panas tersebut.tu belum kira penyebab panas yang lain.pemilik2 laptop yang memberi pinjam kepada kaki2 karo ni juga merupakan salah satu punca pemanasan global didalam kelas kami.sorang je buka maka hampir seluruh isi kelas akan datang dan bertompok beramai2 depan laptop pinjaman itu.suasana yang hangat dengan perborakan kini menjadi sunyi sepi dengan semua mata terarah dan tertumpu kepada tayangan amal yang diadakan.tajuk2 seperti awek tudung,gangbang tangga, minah kelapa sawit dan banyak lagi video2 hangat menjadikan kelas yang tadinya riuh tinggi menjadi riuh rendah dan akhirnya riuh bawah serta senyam sunyi tanpa sebarang suara.

tepat jam 12:30,dengan batang yang masih menegang dek kerangsangan menonton filem2 pendek kegemaran ramai itu,semua berbaris sementara menantikan amanat cikgu untuk kelas petang pula.kalau ada adalah,kalau tak ada tak adalah.lepas je baris semua menuju ke blok.ada yang pergi ke dewan makan (gatal tekak),ada juga hanya meminta tolong junior2 melakukan replenishment ke atas bekalan air mereka.ada yang sekadar on laptop dan layan facebook ataupun poker sahaja.ada juga yang tak melepaskan meluang untuk tidur walaupun dalam kelas tadi dah tidur.

pukul 2:00 petang semua bergerak dengan lesu ke kelas.semua datang dengan kurang ceria kerana kemengantukan masih ada bersisa di wajah masing2.ada yang menyambung pertiduran semula dan ada juga yang menyambung perborakan semula.akan tetapi disebabkan cuaca petang agak hangat dari biasa maka kebanyakan pelajar akan melepak dan bersantai di luar kelas sementara menantikan cikgu datang untuk menurunkan sedikit ilmu kepada kami.sambil membalut rokok daun dan megisi sedikit tembakau cap piala yang dibeli di pasar malam pantai bersih dari seorang cina tua menjual tembakau menggunakan motorsikal honda bulat,hujung rokok dicucuh ataupun initiate menggunakan lighter cricket mk3 yang memberikan nyalaan sehingga 2000 kali nyalaan.sambil tangan menggulung dan menggentel sambil menyedut 4000 bahan kimia yang terdapat didalam sebatang rokok,topik2 baru mula dibincangkan sambil bersantai.dalam kepala hanya memikirkan 1perkara sahaja.takraw bulat atau dalam bahasa saintifiknya,play takraw without right and left apit.biasanya tepat je pukul 3:30 semua pelajar akan merayap perlahan2 keluar kelas dan mencapai bola takraw yang terbaik (bola yang aku dah terpijak semalam masa main) dan mla menimbang bola takraw dan menganggarkan beratnya.tapi bukan nak maik teka berat bola takraw tetapi mengawal bola takraw agar tidak mencecah tanah.apabila masa dan adjustment yang sesuai maka timbangan bola akan menjadi tembakan bola takraw tepat melalui celah kangkang dan ia akan dikira sebagai satu istilah yang digelar lima ringgit ataupun lebuh dikenali sebagai RM5.apabila seseorang telah terkena atau mendapat rm5 ini maka beliau akan mendapat malu kerana dalam sukan ini adalah amat hina sesiapa yang mendapat rm5.maka untuk itu sesiapa yang telah terkena rm5 haruslah mereka membalas dendam dengan membuat penampilan rm5 kepada orang lain.begitulah seterusnya hingga sampai satu tahap dimana masing2 saling melimaringgitkan sesama sendiri dan menahan serangan limaringgit tersebut.

namun bukan semua berkehendakkan takraw bulat.ada juga yang lebih gemar duduk di sisi hanya memerhatikan kejadian rm5 berlaku berulang2 didepan mata.sambil menghisap rokok winston beli batang dengan mat kencing@zaiz@wan@kencing maka topik melibatkan sukan pula akan dibincangkan.bukan setakat itu sahaja,ada juga yang akan pergi menyertai sukan renang di kolam renang.selain seliar renang,sesiapa yang ingin berenang haruslah tidak takutkan air dan berani kerana benar.ini kerana sesuatu yang berlaku ada sebab dan sesuatu sebab itu bermula dengan anda.kini apa yang tinggal hanyalah sedikit pemanasan badan dan anda sudah sedia untuk berenang di kolam renang.dulu2 kalau diikutkan tak semua boleh berenang akan tetapi kerana semangat 1malaysia dan berpegang teguh kepada amar makruf nafi munkar maka kini sudah ramai yang mampu berenang dengan baik malah lebih baik dari tenaga pengajar yang pernah mengajar beliau asas untuk berenang.

tepat pukul 5 petang maka kelas pun tamat dan kini semua telah terbahagi kepada empat kumpulan.pertama orang bujang yang tak part time.geng ni akan melepak kat blok sambil surf internet atau menyambung lena mereka.kedua bujang yang buat part time.mereka ini akan bersiap dengan baju putih,seluar hitam,kasut hitam dan tali pinggang budak sekolah.ketiga orang kahwin tak buat part time.kalau yang tiada anak mereka akan menghasilkan anak pada masa ini.yang dah ada anak akan menunggu anak mereka tidur sebelum menghasilkan satu lagi.keempat ialah orang kahwin yang part time.mereka juga akan bersiap dengan pakaian yang sama dengan bujang part time.yang buat part timr ini akan bergerak menuju ke tesco atau carefour dimaja mereka mencari rezeki tambahan.masuk kerja pukul 7 dan habis pukul 11.aku juga pernah mencari kerja disini tapi apakan daya aku hanya mampu untuk mencari sesuap nasi di waktu orang berehat di rumah bersama keluarga tersayang.aku minta kerja pada hari sabtu dan ahad tetapi ditolak kerana mereka lebih mengutamakan pekerja yang sanggup bekerja setiap hari.

maka begitulah alkisah sekolah aku dan aktiviti harianku di sekolah yang aman damai dan penuh ketenangan.salam 1 malaysia

Popular posts from this blog

Ketahian Pak Guard

Harga dan dihargai

welcome to hutan